Drengen der ville vide mere

 

 Illustration: Per Jørgensen
 
Læserne skrev:
 ... jeg synes at bogen er god, meget spændende, og det er en af de bedste bøger, jeg har læst. Sissel Buch Simonsen, 5. klasse.
Jeg synes, det er en spændende bog, da du mistænker både den ene og den anden. Thomas 6. kl.
Jeg har læst: Drengen der ville vide mere, og den var virkelig, virkelig, virkelig, virkelig, virkelig, virkelig god god. Laila Í Dali Færøerne
 
 En nat vågner Tobias ved lyden af en bildør. Han kigger ud ad vinduet, og inde ved siden af, hos den nye nabo, ser han to mænd stige ud af en bil og sammen med naboen begynde at bære papkasser ind i huset.Hvad er det, der foregår? Der er noget underligt og skræmmende ved den nye nabo. Og Tobias vil vide, hvad det er. Sammen med sin ven Anders og dennes søster Nikoline kaster han sig over mysteriet, som hurtigt kommer til også at omhandle Rasmussens forsvundne schæferhund, Rolf.

Tobias havde glemt alt om manden. Han spændte musklerne, mærkede, hvordan kræfterne samlede sig, hvordan kroppen trak sig sammen, for med ét at rette sig ud som en fjeder og styrte ud af haven, springe over hegnet, falde gennem nøddebuskene og videre ind i skoven. Hjertet pumpede hidsigt. Han vendte sig – men der var ingen efter ham.

 

Lektørudtalelsse:
En velskrevet, spændende og tankevækkende bog. Teksten er let tilgængelig og kan læses fra 5. klasse. Lasse Andersson

 

Anmeldelse:
Historien begynder levende. Fortællingen er direkte og fører os lige ind i en historie på første side.
Sproget er konstant og billedrigt på en måde, der får både personer og miljø til at fremstå præcist karakteriseret og konkretiseret med det samme.
Med drengen Tobias som synsvinkel føres vi ind i en angivelig kriminalgåde omkring den nye nabo.
Portrættet af drengen er virkelig godt. Han træder næsten åndeløst nærværende ind i fortællingen og med ham følger en håndgribelig verden af kammerater, familie og naboer.
Henrik Nilaus kender sit miljø.
Bo Nake, BUM